
327 

 
Abstract 

The text attempts to study a situation between three 
conservative weeklies: „Gazeta Polska”, „W Sieci” and 
„Do Rzeczy”. The dynamics of conservative media market is 
sketched briefly. “Logic of competition” is diagnosed as a 
serious obstacle in cooperation between three journalistic 
environments as well as some tentative hypotheses about 
this competition are also included. These hypotheses stress 
business, interpersonal and ideological factors.. 

Keywords - conservative discourse, cognitive perspective 
on Smolensk crash, symbolic competition and discrimination 

Streszczenie 
Artykuł podejmuje próbę analizy sytuacji między trzema 

tygodnikami konserwatywnymi: „Gazetą Polską”, „W 
Sieci” i „Do Rzeczy” z punktu widzenia prób wyjaśniania 
Katastrofy Smoleńskiej. Zarysowano pokrótce dynamikę na 
rynku mediów konserwatywnych po 10 kwietnia 2010 r. 
Zdiagnozowano także stan „logiki rywalizacji” jako istotną 
barierę współpracy między środowiskami tygodników oraz 
zaprezentowano wstępne hipotezy tłumaczące tę 
rywalizację. Hipotezy te koncentrują się na czynnikach 
biznesowych, interpersonalnych oraz ideologicznych. 

Słowa kluczowe – dyskurs konserwatywny, perspektywy 
poznawcze wobec Katastrofy Smoleńskiej, rywalizacja i 
symboliczne dyskryminowanie 

1. WSTĘP 

Celem niniejszego tekstu jest naszkicowanie planu 

badawczego, hipotez oraz zaprezentowanie pierwszych 

wniosków z częściowej analizy interakcji między trzema 

tygodnikami opinii: „Gazetą Polską”, „W Sieci” i „Do 

Rzeczy”. Podstawowe wyjściowe założenia były 

następujące: 1) tygodniki te posiadają wspólny symboliczny 

mianownik definiujący m.in. stosunek do polskiej historii, 

tradycji, patriotyzmu oraz idei suwerenności państwa (który 

można określić choćby za pomocą programu tzw. minimum 

patriotycznego sformułowanego przez Andrzeja 

Zybertowicza); 2) tygodniki poprzez powiązania 

organizacyjne (przede wszystkim właścicielskie) tworzą 

autonomiczne, choć wzajemnie wspierające się środowiska. 

Założenie (1) pociąga za sobą kolejną ważną tezę: w 

przestrzeni analizowanych tygodników funkcjonuje  klimat 

sprzyjający wyjaśnieniu przyczyn Katastrofy Smoleńskiej. 

Założenie (2) wskazywałoby na istnienie medialnego 

„uniwersum konserwatywnego”, ogniskującego się wokół 

redakcji tygodników. W przypadku „Gazety Polskiej” jest to 

przede wszystkim portal niezalezna.pl, miesięcznik „Nowe  

Państwo” oraz dziennik „Gazeta Polska Codziennie”, w 

przypadku   „W  Sieci”   są   to   przede  wszystkim  portale 

                                                           
dr Daniel Wicenty, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa 

Uniwersytetu Gdańskiego (e-mail: dwicenty@wp.pl). 

 

 wPolityce.pl, wNas.pl, wSumie.pl i wGospodarce.pl. oraz 

miesięcznik historyczny „W Sieci Historii”. Tygodnik „Do 

Rzeczy” obok miesięcznika historycznego „Historia Do 

Rzeczy” wraz ze środowiskiem tygodnika „Gazeta Polska” 

współtworzy kanał telewizyjny „Telewizja Republika” 

dostępny poprzez sieci kablowe.   

Zaprezentowany niżej tekst opiera się z jednej strony na 

analizie materiałów zastanych, z drugiej zaś na analizie 

zawartości tekstów [1]. Materiałem badawczym stały się 

artykuły prasowe i internetowe oraz różne formy 

publicznych wypowiedzi dziennikarzy: wywiady, felietony, 

polemiki etc. 

2. KATASTROFA SMOLEŃSKA A PRZEMIANY NA 

RYNKU TYGODNIKÓW 

Kontekst Katastrofy Smoleńskiej w odniesieniu do 

przemian na rynku tygodników „konserwatywnych” jest 

możliwy do uchwycenia jedynie pośrednio, a także 

uwzględniając perspektywę historii środowisk 

organizacyjnych danych tygodników. Kluczowe były tu dwa 

momenty: pojawienie się tygodnika „Uważam Rze” (luty 

2011 r.) oraz przejęcie większościowego udziału w spółce 

„Presspublica” (wydawcy „Uważam Rze”, a także 

„Rzeczpospolitej”) przez Grzegorza Hajdarowicza (lipiec 

2011 r.). 

Powstanie „Uważam Rze” poprzedzała sytuacja, w której 

na rynku tygodników opinii funkcjonujących w 

mainstreamie (lub wokół niego) nie było ani jednego 

medium konserwatywnego. Pod koniec 2009 r. tygodnik 

„Wprost” został kupiony przez „Platformę Mediową Point 

Group” Michała Lisieckiego, a krótko po Katastrofie 

Smoleńskiej w maju 2010 r. funkcję redaktora naczelnego 

„Wprostu” objął Tomasz Lis. Tygodnik ten, obok 

„Newsweeka” i „Polityki”, tworzył zdecydowanie lewicowo-

liberalny obraz mediów głównego nurtu, które nadto 

angażowały się w praktyki symbolicznego 

dyskryminowania spod znaku „przemysłu pogardy” 

(również po 10 kwietnia 2010 r.) [2]. Funkcjonująca już 

wcześniej (od niemal dwóch dekad) „Gazeta Polska” nigdy 

nie miała aspiracji wchodzenia w główny nurt mediów, co 

najwyżej tworzenia równoległego nurtu mediów 

prawicowo-konserwatywnych. 

W tym kontekście w środowisku dziennika 

„Rzeczpospolita” pojawił się pomysł wydawania tygodnika 

o wyraźnym konserwatywnym profilu, który może znaleźć 

swoją dobrą niszę w mainstreamie. Pierwsze przymiarki do 

tego projektu miały miejsce już w lipcu 2010 r. Kwestia 

KATASTROFA SMOLEŃSKA A PRZEMIANY NA 

RYNKU TYGODNIKÓW KONSERWATYWNYCH 
Daniel Wicenty 



Daniel Wicenty 

328 

tego, w jakim stopniu na zaistnienie tego pomysłu wpłynęła 

sama Katastrofa, może być w tym momencie traktowana 

jedynie jako hipoteza, sama w sobie wymagająca 

systematycznego sprawdzenia. Można tu jednak wskazać 

kilka ważnych dla analizy tejże hipotezy obserwacji. 

Bezpośrednio po Katastrofie mieliśmy niewątpliwie do 

czynienia z masowym przejawem patriotyzmu, postawami 

wspólnotowymi oraz akceptacją dla stylu polityki 

prowadzonej przez tragicznie zmarłego w Katastrofie 

Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Chodzi tu przede 

wszystkim o skalę hołdu społecznego złożonego 

Prezydentowi Kaczyńskiemu poprzez różne formy 

publicznej żałoby. Pytanie, czy fenomeny te przełożyły się 

na jakąś trwałą zmianę społeczną, nie ma do dziś wyraźnej 

odpowiedzi [3]. Tu można „zdroworozsądkowo” uznać, że 

struktura czytelnictwa prasy (w naszym przypadku – 

tygodników) odzwierciedla – lepiej czy gorzej – preferencje 

polityczno-światopoglądowe społeczeństwa. W tym 

kontekście fakt współistnienia już od ponad roku trzech 

tygodników prawicowo-konserwatywnych nie tylko 

pozwala ostrożnie prognozować o ich możliwości 

przetrwania na rynku, ale i wskazuje na obszar bardziej 

trwałych zmian społecznych wywołanych Katastrofą 

Smoleńską. 

Tygodnik „Uważam Rze” po niezwykle obiecującym 

początku (średnia sprzedaż wydań papierowych na poziomie 

130 tys. egzemplarzy cotygodniowo, z rekordową sprzedażą 

w kwietniu 2012 r. przekraczającą 140 tys.) zaczął tracić 

czytelników po przejęciu spółki „Presspublica” – wydawcy 

– przez Grzegorza Hajdarowicza. Poważny i gwałtowny 

spadek zaczął się w listopadzie 2012 r., co zbiegło się z 

dwoma wydarzeniami. 

Po pierwsze, 30 października 2012 r.  „Rzeczpospolita” 

opublikowała artykuł Cezarego Gmyza „Trotyl na wraku 

tupolewa”. Dla Hajdarowicza stało się to pretekstem dla 

zwolnienia Gmyza z „Rzeczpospolitej” w trybie 

dyscyplinarnym (także innych dziennikarzy tego dziennika). 

Dzień po publikacji po konferencji prasowej Prokuratury 

Wojskowej (która w gruncie rzeczy nie zaprzeczyła tezom 

zaprezentowanym przez Gmyza) „Rzeczpospolita” 

opublikowała oświadczenie informujące, że „pomyliliśmy 

się”, odcinając się tym samym od swojego dziennikarza. 

Inne mniej spektakularne działania „właścicielskiej ręki” 

Hajdarowicza miały miejsce już wcześniej. Z funkcji 

redaktora naczelnego w październiku 2011 r. został 

zwolniony Paweł Lisicki. Tuż przed publikacją Gmyza z 

internetowej strony „Rzeczpospolitej” znikły reklamy 

„Uważam Rze” (wtedy jedynego dochodowego pisma 

Hajdarowicza). Po zwolnieniu Gmyza „Rzeczpospolita” 

praktycznie przestała pisać o Katastrofie Smoleńskiej. 

Dodatkowo zarząd „Presspubliki” zaczął naciskać na 

Lisickiego (wtedy jeszcze redaktora naczelnego „Uważam 

Rze”), aby Gmyzowi odciąć możliwości publikowania także 

w „Uważam Rze”. Co więcej, precedensowo w historii 

polskich mediów po 1989 r. Hajdarowicz jako właściciel 

zredagował dodatek specjalny „Rzeczpospolitej” „Rzecz o 

mediach” (ukazał się 17 listopada 2012 r.), gdzie znalazł się 

jego artykuł „Cała prawda o trotylu”. Podważył tam 

wiarygodność swojego dziennikarza (Gmyza) i przyznał 

sobie prawo do całkowicie autonomicznych – z 

pominięciem redaktora naczelnego – decyzji kadrowych z 

pozycji właściciela. 

Po drugie, 26 listopada 2012 r., w  miesiąc po artykule o 

trotylu, z funkcji redaktora naczelnego „Uważam Rze” 

został zwolniony Paweł Lisicki. Quasi-oficjalnym powodem 

miało być pojawienie się (wtedy) dwutygodnika „W Sieci”, 

którego współzałożycielem (obok Jacka Karnowskiego) był 

Michał Karnowski – ówczesny zastępca redaktora 

naczelnego „Uważam Rze”. Karnowski zrezygnował jednak 

z tej funkcji, a Lisicki z Hajdarowiczem uzgodnili, że 

etatowi autorzy „Uważam Rze” nie będą publikowali na 

łamach w „W Sieci”. W międzyczasie Lisicki udzielił kilku 

wywiadów (w tym dla portalu wPolityce.pl braci 

Karnowskich), gdzie częściowo ujawnił kulisy relacji 

między nim a Hajdarowiczem (m.in. o planie odkupienia od 

Hajdarowicza „Uważam Rze”). Kilka dni później został 

zwolniony z funkcji redaktora naczelnego „Uważam Rze” 

[4, 5]. 

Tygodnik „Uważam Rze” zaczął  się stopniowo obsuwać 

w niebyt medialny (aktualnie jest już tylko miesięcznikiem). 

Swoista próżnia powstała po nim została przejęta nie tylko 

przez dwa tygodniki „W Sieci” i „Do Rzeczy”, ale także inne 

byty medialne „konserwatywnego uniwersum”. Zauważmy 

choćby systematyczny rozwój portalu wPolityce.pl oraz 

okoliczności uruchomienia dziennika „Gazeta Polska 

Codziennie” (pierwszy numer – wrzesień 2011 r.). Dawid 

Wildstein, jeden z czołowych publicystów tego dziennika, 

mówił w tym kontekście o efekcie domina: po odpływie 

czytelników „Rzeczpospolitej” oraz „Uważam Rze” pojawiła 

się nisza, którą postanowił zagospodarować Tomasz 

Sakiewicz [6].  

3. LOGIKA RYWALIZACJI – PRZEJAWY 

Zacznijmy od tego, że pojawienie się każdego kolejnego 

tygodnika w „konserwatywnym uniwersum” wywoływało 

gwałtowne, przynajmniej częściowo wrogie reakcje 

pozostałych środowisk [7]. Przy okazji pojawienia się 

tygodnika „Uważam Rze” „Gazeta Polska” przy wielu 

okazjach przypominała, że Paweł Lisicki, jego redaktor 

naczelny, był od zawsze sceptyczny wobec hipotezy 

zamachu (w duchu „Pamiętamy wszystko, nie wybaczamy 

niczego”). „Uważam Rze” traktowane było jako pismo o 

pozorowanej tożsamości prawicowo-patriotycznej, a jego 

dziennikarze – jako niewiarygodni. W wyrazistej formie 

czynił to Piotr Lisiewicz, który w zapowiedzi nowego 

numeru miesięcznika „Nowe Państwo” poświęconego 

mediom w kontekście „dziennikurestwa” wymienił m.in. 

dwóch dziennikarzy „Uważam Rze”: Pawła Lisickiego i 

Piotra Zarembę („Gazeta Polska”, nr 4/2012). Z kolei debiut 

pisma „W Sieci” ex-post potraktowany został przez 

publicystów tygodnika „Do Rzeczy” jako zdrada dawnego 

środowiska „Uważam Rze”. Bracia Karnowscy nazwani 

zostali przez Waldemara Łysiaka jako „Judasze”, którzy 

„wbili Lisickiemu w plecy nóż, szykując cichcem gazetę 

tygodniową, by zagarnąć jego czytelników”. Łysiak 

puentował: „Nikt nie zdradza równie pięknie jak przyjaciel” 

[8]. Dla pełniejszego obrazu tych zarzutów dodajmy, że w 

momencie, gdy Hajdarowicz wyrzucał Lisickiego z 

„Uważam Rze”, a chwilę potem za Lisickim odszedł w 

zasadzie cały zespół dziennikarski, to bracia Karnowscy 

zaproponowali, aby wszyscy ci dziennikarze przeszli do „W 

Sieci”. Wreszcie gdy pojawił tygodnik się „Do Rzeczy”, 

środowisko „W Sieci” podjęło się demaskowania 

proweniencji biznesowej wydawcy tygodnika. Michał M. 

Lisiecki – wydawca – miał stanowić przykład kapitału 

„postkomunistycznego, postesbeckiego i postsowieckiego” 

[9]. 



KATASTROFA SMOLEŃSKA A PRZEMIANY NA RYNKU TYGODNIKÓW KONSERWATYWNYCH 

329 

Takie i podobne praktyki wzajemnego wykluczania 

przytrafiały się w środowisku trzech tygodników częściej. 9 

lipca 2013 r. późnym wieczorem portal wPolityce.pl 

poinformował o rzekomo „dramatycznej sytuacji” wydawcy 

„Wprost” i „Do Rzeczy” dodając przy okazji, że Lisiecki jest 

wydawcą, „który z całą mocą rzucił swoje pisma do 

wściekłego udziału w tak zwanym »przemyśle pogardy«”. 

Materiał ten wywołał ostre opinie dziennikarzy „Do Rzeczy” 

na portalu Twitter (Rafała Ziemkiewicza, Cezarego Gmyza i 

Piotra Gursztyna). Portal wPolityce.pl zresztą artykuły 

wydawcy „Do rzeczy” poświęcał i wcześniej i później. 

Jednoznaczna wymowa tych tekstów była następująca: nie 

można być wiarygodnym, niezależnym dziennikarzem 

mając jednocześnie „takiego” wydawcę. 

Wreszcie przyjrzyjmy się sprawie najważniejszej z 

punktu widzenia wyjaśniania Katastrofy Smoleńskiej. 

Każdy z tygodników deklarował jednolite stanowisko w 

kwestii dochodzenia do prawdy o Katastrofie Smoleńskiej. 

Co więcej, wszystkie środowiska posiadały inne ważne 

zasoby, aby podejmować próby wyjaśnienia przyczyn 

Katastrofy (możliwość prowadzenia śledztw 

dziennikarskich, obecność doświadczonych dziennikarzy, 

także śledczych, zajmujących się systematycznie 

Katastrofą). Jeśli zatem w środowiskach tych tygodników 

utworzyło się otoczenie sprzyjające wyjaśnieniu Katastrofy, 

to czy wygenerowało to jakiekolwiek formy współpracy 

między środowiskami? Skutki o charakterze synergii 

pozwalającej przekroczyć ograniczone przecież możliwości 

każdej pojedynczej redakcji oraz medialnego środowiska? 

Takich wyraźnych oznak nie było. Nie powstał, 

przykładowo, żaden ponad-redakcyjny zespół dziennikarzy 

biegłych w tematyce Katastrofy. Nie prowadzono żadnych 

wspólnych śledztw dziennikarskich. Każdy tygodnik działał 

oddzielnie. Kiedy we wrześniu 2013 r. portal wPolityce.pl 

zainicjował akcję poparcia dla naukowców badających 

Katastrofę Smoleńską, wśród podpisanych nazwisk 

dziennikarzy odnaleźć można było całą niemal całe 

środowisko „W Sieci” (redakcja tygodnika i portalu). 

Środowisko „Do Rzeczy” reprezentowane było dużo 

skromniej (sześć osób). I choć były to nazwiska znaczące 

(m.in. Rafał Ziemkiewicz, Sławomir Cenckiewicz, Piotr 

Semka i Bronisław Wildstein), to zabrakło wśród nich 

redaktora naczelnego Pawła Lisickiego (oraz kogokolwiek z 

kierownictwa redakcji). Obecność środowiska „Gazety 

Polskiej” była jeszcze bardziej skromna: pod apelem 

podpisały się Joanna Lichocka i Anita Gargas. Także i tu 

można było oczekiwać, że podpisy swoje złożą również 

osoby z kierownictwa redakcji – ale nie zrobił tego ani 

Tomasz Sakiewicz, ani żadna inna osoba z tego grona. 

Oczywiście, trzeba przy tym zauważyć, że każdy z trzech 

tygodników różni się dość wyraźnie, jeśli przyłożyć doń 

kategorię taką jak choćby ilość tekstów poświęconych 

Katastrofie Smoleńskiej. Środowisko „Gazety Polskiej” 

wykonało największą pracę, liczoną nie tylko dziesiątkami 

artykułów (choć bardzo różnych jakościowo), ale też 

filmami dokumentalnymi swoich autorów (m.in. „Mgła” 

współautorstwa Joanny Lichockiej i „Anatomia upadku” 

Anity Gargas). Na tym tle dorobek pozostałych tygodników 

(także „starej” redakcji „Uważam Rze”) jest znacznie 

bardziej skromny (w „W Sieci” regularnie tematykę tą 

podejmuje Marek Pyza, w „Do Rzeczy” – mniej 

systematycznie Cezary Gmyz). 

Niemniej jednak poważne (fundamentalne?) różnice 

zauważymy wtedy, gdy sprawdzimy, jaki stosunek 

poszczególne środowiska mają do hipotezy zamachu. 

„Gazeta Polska” hipotezę tę (jako zresztą najbardziej 

prawdopodobną pośród innych hipotez) artykułowała od 

samego początku, z czasem traktując ją już jako tezę. 

Przykładowo, okładka „Gazety Polskiej Codziennie” z 8–9 

października 2011 r. informowała, że „Prezydent został 

zamordowany”, a Piotr Lisiewicz w jednym ze swoich 

felietonów uznał autorytatywnie, że mówienie o hipotezie 

zamachu jest błędem – gdyż rzeczywiście był to zamach 

[10]. Dla odmiany, w środowisku „W Sieci” przez długi czas 

hipoteza zamachu w ogóle nie była artykułowana. Bodaj w 

roku 2013 po raz pierwszy pojawiły się teksty expressis 

verbis mówiące o możliwości zamachu (przykładowo, nr 

21/2013 tygodnika, wraz z tekstem Marka Pyzy „Krew 

mówi za ofiary”). Ostatnio zaś portal wPolityce.pl i 

tygodnik „W Sieci” opublikowały obszerne materiały 

poświęcone dużej liczbie odłamków rozbitego rządowego 

tupolewa kończące się wnioskiem, że to kolejna istotna 

poszlaka wskazująca na wybuch [11]. Najbardziej 

sceptyczne wobec hipotezy zamachu pozostaje środowisko 

„Do Rzeczy” – zwłaszcza istotna jest tu niezmienna postawa 

zarówno Pawła Lisickiego, jak i Rafała Ziemkiewicza. 

Jednocześnie te poważne różnice poznawcze stały się 

przyczyną dalszych praktyk wzajemnego symbolicznego 

wykluczania i dyskryminowania. Celowało w tym 

środowisko „Gazety Polskiej” (m.in. piórem Piotra 

Lisiewicza). Aprobatywny stosunek do hipotezy zamachu 

miałby się stać ostatecznym argumentem na rzecz stanięcia 

po stronie prawdy i „prawdziwej” prawicy. Z kolei 

przeciwnicy hipotezy zamachu uciekali się do innych 

praktyk. Przykładowo, wspomniana kwestia liczby 

odłamków traktowana jako jeden z potencjalnych dowodów 

wybuchu tupolewa przez Rafała Ziemkiewicza została 

zinterpretowana w kategoriach niedopuszczalnego 

radykalizowania nastrojów społecznych.  W tym kontekście 

– wedle Ziemkiewicza – środowisko „W Sieci” skupione na 

„»obsługiwaniu emocji« twardego elektoratu PiS” byłoby 

nie tylko nierzetelne i upolitycznione. Co gorsza, miałoby 

tym samym wchodzić w role – być może nieświadomie – 

agentów-prowokatorów służb Putina [12]. Oczywiście, spór 

o przyczyny katastrofy nie ma tu w żadnej mierze 

charakteru merytorycznego; jest silnie zideologizowany, 

rozemocjonowany i przesycony zarzutami złej woli, zdrady 

i obsuwania się w szaleństwo. 

Zasygnalizować tu trzeba, że podobne w formie przejawy 

głębokich różnic ideowych, skutkujące nie mniej 

wyrazistymi praktykami dyskryminacji, dotyczą relacji 

między środowiskami „Gazety Polskiej”, „W sieci” i „Do 

rzeczy” także i na innych polach (stosunek do Radia Maryja, 

do tzw. kiboli, a zwłaszcza do historii najnowszej – vide 

dyskusja wokół książek Pakt Ribbentrop-Beck oraz Obłęd 

‘44 autorstwa Pawła Zychowicza, publicysty historycznego, 

a także zastępcy redaktora naczelnego „Do rzeczy”). 

4. LOGIKA RYWALIZACJI – HIPOTEZY 

Jeśli fenomen „logiki rywalizacji” został tu poprawnie 

zdiagnozowany, to na koniec chcę postawić kilka hipotez 

przydatnych dla jego wyjaśnienia. 

Pierwsza, nazwijmy ją strukturalną, dotyczy biznesowego 

wymiaru działalności każdego ze środowisk. Jednym z 

kluczowych strumieni przychodów dla mediów prawicowo-

konserwatywnych pozostaje tradycyjna sprzedaż. 

Obserwowany od co najmniej dekady globalny proces 



Daniel Wicenty 

330 

spadku sprzedaży papierowych wydań czasopism oraz 

wypierania „starych” mediów przez „nowe” miał swoje 

odbicie także i na rynku polskim. W momencie rekordowej 

łącznej sprzedaży wszystkich trzech analizowanych 

tygodników w styczniu 2013 r. co tydzień kupowano ponad  

309 tys. egzemplarzy. Wedle ostatnich danych z marca  

2014 r. jest to ponad 185 tys. Oznacza to spadek o ok. 124 

tys. egzemplarzy [13]. Zapewne zasadnie można by tu 

dywagować o ulotnym „efekcie nowości” oraz o wysokim 

poziomie współczytelnictwa wszystkich trzech tytułów 

(zwłaszcza w przypadku „W Sieci” i „Do Rzeczy”). 

Rywalizacja jest więc naturalnym mechanizmem na bardzo 

trudnym rynku prasowym. Dla tytułów prawicowo-

konserwatywnych jest to dodatkowo rynek o tyle trudny, że 

z jednej strony nie mogą one liczyć na reklamodawców z 

tzw. sektora publicznego (m.in. spółki skarbu państwa), z 

drugiej zaś dwa z trzech analizowanych tytułów („Gazeta 

Polska” i „W Sieci”) zależne są w znacznym stopniu od tego 

samego reklamodawcy – Spółdzielczych Kas 

Oszczędnościowo-Kapitałowych. 

Hipoteza druga dotyczyłaby personalnych relacji między 

kluczowymi postaciami tworzącymi konkretne środowiska. 

Można ją nazwać „ambicjonalną”. Z jednej strony 

chodziłoby tu o zdiagnozowany przez Andrzeja 

Zybertowicza stan rozproszenia „archipelagu polskości”. 

Skutkiem tego byłaby nieumiejętność „gry w drużynie” – 

czego być może dobrym przejawem byłby sygnalizowany 

wcześniej brak wspólnych dziennikarskich inicjatyw w 

wyjaśnianiu Katastrofy Smoleńskiej [14]. Innym przejawem 

tego stanu rzeczy byłyby postawy, rozpoznane zresztą przez 

samych dziennikarzy konserwatywnych, świadczące o 

kalkulacjach wzięcia „całego prawicowego rzędu dusz”. 

Wreszcie w grę wchodzić mogłyby tu także kwestie 

ambicjonalne mające podłoże w różnicy wieku pomiędzy 

czołowymi postaciami analizowanych trzech środowisk. 

Braci Karnowskich (rocznik 1976) oraz Pawła Lisickiego i  

Tomasza Sakiewicza (roczniki odpowiednio 1966 i 1967) 

dzieli pokoleniowa różnica, dotycząca m.in. świadomego i 

dorosłego doświadczenia  schyłkowego  okresu  PRL.  Stąd  

być może nie dziwi odrzucenie propozycji Karnowskich 

przez Lisickiego, gdy ten ostatni został wyrzucony z 

„Uważam Rze” przez Hajdarowicza. 

Ostatnia hipoteza – „ideologiczna” – mówiłaby, że 

rywalizację między środowiskami wszystkich trzech 

tygodników napędzają  zbyt  duże  jednak  różnice  ideowe.  

Sygnalizowane już wcześniej odmienności – w odniesieniu 

do postrzegania przyczyn Katastrofy Smoleńskiej lub 

historii najnowszej Polski – sprawiają, że zakładane na 

wstępie tekstu „minimum patriotyczne” jest kategorią zbyt 

nieprecyzyjną dla opisu „uniwersum mediów 

konserwatywnych”. 

 

 

Literatura cytowana 
 

[1] D. Silverman, „Interpretacja danych jakościowych. 

Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji”, Warszawa 

2007 (rozdz. 5).   

[2] S. Kmiecik, „Przemysł pogardy. Niszczenie wizerunku 

prezydenta Lecha Kaczyńskiego w latach 2005–2010 

oraz po jego śmierci”, Warszawa 2012. 

[3] „Katastrofa Smoleńska. Reakcje społeczne, polityczne i 

medialne”, red. P. Gliński i J. Wasilewski, Warszawa 

2011. 

[4] „Po prostu Uważam Rze: z Pawłem Lisickim rozmawia 

Piotr Gursztyn” Warszawa 2013; także C. Gmyz, 

Zawód: dziennikarz śledczy, rozmawia Piotr Gociek, 

Warszawa 2013. 

[5] C. Gmyz, „Zawód: dziennikarz śledczy, rozmawia Piotr 

Gociek”, Warszawa 2013. 

[6] Za: Upadek Rzeczypospolitej. O Polsce, wolności słowa i 

drugim obiegu z niezależnymi dziennikarzami rozmawia 

Mariusz Pilis, Warszawa 2013, s. 134. 

[7] R. Sojak, D. Wicenty, „Zagubiona rzeczywistość. O 

społecznym konstruowaniu niewiedzy”, Warszawa 

2005. 

[8] W. Łysiak, I’m back! czyli ponowne (powrotne) wejście 

Smoka, „Do Rzeczy”, nr 1/2013 

[9] K. Czabański, Kasa, Misiu, kasa, „W Sieci”, nr 5/2103 

[10] P. Lisiewicz, Zyziu na konia Hyziu, „Gazeta Polska”, nr 

4/2013 

[11] M. Pyza, „20 tys. kawałków tupolewa, czyli smoleński 

raport archeologów jako wiedza niepożądana”, portal 

wPolityce.pl z 27 stycznia 2014 r. 

[12]  R. Ziemkiewicz, „Taniec radykałów”, dorzeczy.pl z 

22 lutego 2014 r.. 

[13] http://www.teleskop.org.pl/zkdp/index.jsp?p=public 

Data, dostęp 25 V 2014 r. 

[14] Rozwinięcie hipotezy Zybertowicza: zob. A. 

Zybertowicz, III RP. Kulisy systemu, rozmawia Joanna 

Lichocka, Warszawa 2013. 

http://www.teleskop.org.pl/zkdp/index.jsp?p=publicData
http://www.teleskop.org.pl/zkdp/index.jsp?p=publicData

